E-kirja “Iloiset hyvästit tupakalle!” 

Luku I – On tullut viimein aika ymmärtää, mitä tupakoiminen on  

TUPAKKASAIRAUKSIEN YMMÄRTÄMINEN JA HAVAHTUMINEN 

Ennen toista maailmansotaa suomalaiset olivat yksi Euroopan sairaimmista kansoista. Sen jälkeen väestön terveys on jatkuvasti parantunut. Kun suomalainen mies eli 1940-luvun alussa keskimäärin noin 55 vuotta, on miesten elinajanodote tänään lähes 80 vuotta. Naisten elinajanodote on pidentynyt lähes yhtä paljon, 62 vuodesta yli 84 vuoteen. Nykyään miesten ja naisten yhteinen elinajanodote on yli 81,5 vuotta.  

Pidempään suomalaisia elää vain ruotsalaiset (yli 82 v.) ja pisimpään tällä hetkellä elävät japanilaiset, joiden elinajanodote on yli 84 vuotta. Elinaikaennusteella (eliniän ennuste) tarkoitetaan ennustetta vastasyntyneen lapsen eliniäksi vuosittaisen kuolleisuusuuden pysyessä tilastollisesti samana.  

Tupakointi lyhentää elinikää. Parikymmentä askivuotta tupakoinut menettää yli kymmenen vuotta elämästään tupakan aiheuttaman sairauden seurauksena. Vaikka elinajan odotteesta puhutaan paljon, niin jostain syystä suomalaisille on piirtynyt kuuppaan kuva asiasta, että se olisi mediaani-ikä kuolemasta. Siis ikään kuin ikä, mihin keskimäärin kuollaan elämässä, miehet hieman naisia aiemmin ja ikään kuin ”laskennallisesti avoin” kullekin joka ikinen päivä. Näin ajatteleva elää väärässä uskomuksessa, joka osaltaan selittää sitä, miksi hän yhä tupakoi. 

Tupakoivan tapakokemusta nimitetään askivuosiksi. Askivuosi yhtälönä tarkoittaa päivittäinen kulutus kerrottuna tupakointivuosilla. Askin päivässä tupakoiva tupakoi askivuoden vuodessa ja puoliaskia päivässä kahdessa vuodessa. Kaksikymmentä askivuotta tupakoinut nelikymppinen tulee ehkä lukeneeksi elinajanodotteen tilastoa, että ”tuohon ikään on vielä aikaa”, kun tulisi ymmärtää, että ennuste annetaan lähtöasemalla, väliasemillakaan sitä ei voi vaihtaa ja päättöasemalla luku ei ole ikinä se, joka lähtöasemalla annettiin.  

Siksi sen nimi on ennuste, vähän samoin kuin on veeärrän aikataulut. Se, millaisia lukuja saa itselleen väliasemilla ja päättöasemalla, riippuu pitkälti siitä, miten kroppa kestää matkustamista. Ne, jotka matkustavat terveellisiä välipaloja nauttien, nauttivat matkasta huomattavasti enemmän kuin myrkkyjä nauttivat ja saavat matkustaa pidempään.  

Mitään tylsempää ja ikävämpää luettavaa ei ole kuin tupakkatietous (ja sen tilastot). Ymmärtääkseen sairautta ja riippuvuutta − ymmärtääkseen siis mitä tupakointi on − karu tietous olisi hyvä omaksua, olet sitten tupakoiva tai tupakoimaton. Niidenkin, jotka näistä tietävät, olisi ne syytä kerrata, koska uutta tutkimusta pukkaa eetteriin tämän tästä. Suomalaiset eivät ole riittävän hyvin kartalla asioista, siten kuin tulisi olla, ja vähiten ovat juuri tupakoivat.  

Tupakoivan kuuppaan on usein muodostunut myös kuva kuolemasta, joka on ikään kuin ”luonnollinen”. ”Kuolema tulee ja ottaa ja korjaa pois − minkäs siinä sitten teet”. Valitettavasti tämä on se asenne, joka yleensä määrittää sen, miksi tupakoiva tupakoi ja miksi tupakasta on vaikea päästä eroon. Jatketaan hieman asenteen tarkastelua ja maalaillaan fiktiota, joka sekään ei välttämättä ole kovin kaukana todellisuudesta. 

Koplataan yhteen mielikuvat aikaisemmasta elinajan odotteen käsityksestä ja tupakan aiheuttamasta kuolemasta. Niissä syntyy kuvitelma, missä kuollaan jossain vaiheessa elinikää (todennäköisesti nykyistä keski-ikää myöhemmin) vanhana ja missä kuolema on ikään kuin valittavissa. Eletään siis illuusioissa, jossa jopa itse kuolemassa nähdään ”The Happy End!”  

Tupakoiva voi ylläpitää tupakointiaan, mutta hänen ei tulisi missään nimessä ylläpitää näin valheellista mielikuvaa kuolemasta. Ei viikatemies tule morjestaan ja toivottaan hyvää matkaa hoivakotiin kukkasten kera. Se vierailee siellä kaiket päivät. Se ilmestyy päivän saatossa, milloin vain ja niin halutessaan, mutta öistä se tykkää eniten, koska silloin se saa olla kanssasi kahden. Jos tupakoiva ei osaa kunnioittaa viikatemiestä, niin silloin on pahat merrassa. Nämä herrat Captain Hook ja viikatemies tulisi tupakoivan nostaa arvostuksessa ”ansaitsemalleen” tasolle. 

Se, milloin hetki ja paikka varmistuu ei ole painettu etukäteen kansiin. Tutkitusti tiedetään, että tupakoiva menettää keskimäärin kymmenen elinvuottaan ennenaikaisen kuoleman seurauksena. Missään ei tietääkseni ole tilastoitu, kuinka paljon hän menettää terveitä elinvuosia ennen kuolemaansa. Emme tiedä, kuinka pahoin hän voi niin fyysisesti kuin henkisestikin viimeisinä vuosina ennen kuolemaansa, paitsi jos saa seurata (lue joutuu) jonkun läheisensä kamppailua hengestään. Takuulla tiedät, mitä hän vastaisi kysyessäsi, ”jos nyt saisit päättää…”. 

Tupakka tappaa Suomessa yli 5000 ihmistä vuodessa. Siis yli 100 viikossa tarkoittaen yhtä henkeä alle kahden tunnin välein. Kuolemaan johtavista tupakkasairauksista suomalaiset tietävät myös aivan liian vähän. Ja miksi tulisi tietää? Olettaisin, että tupakoivan puoliso eli tuleva leski, lapset, lähisuku ja ystävät saattaisivat olla kiinnostuneita tupakoivan lähimmäisensä oireiluista. Siis kaikki muut läheiset paitsi perintöä odottavat.  

Jos tupakoivan sairasta kehoa luetaan röntgenkuvista, niin sieltä käsin on mahdotonta osoittaa, mikä suoranaisesti on tupakan aiheuttamaa ja mikä jonkun muun. Jos lääkäri diagnosoi kuvistasi jotain mitä tahansa epäilyttävää tullen yhdistäneeksi sen tietoon askivuosistasi ja pyytää sinua harkitsemaan vakavasti tupakoinnin välitöntä lopettamista, niin varaudu lääkärikäyntiin varmistamalla liika vaikku pois korvistasi. Lääkäri ei toimi liikennevalomenetelmällä: se milloin hän pyytää, kehottaa ja käskee, tulee itse ymmärtää, koska vastuunsa niistä joutuu joka tapauksessa kantamaan. 

Jotta tupakkasairauksien etenemisistä kohti kuoleman aiheuttajaa (vaikka esim. syöpää), ymmärtäisimme paremmin, niin otetaan ehkä hieman tutumpi vertaus alkoholin päihdekäyttäjän vastaavasta sairauden kehityksestä. Maksa sanoo poks vasta käytyään läpi jokusen helvetin lähtien eritasoisista rasvamaksavaiheista edeten kirroosin kautta syöväksi. Edeltäviä vaiheita kirroosiin ei välttämättä tunnista, sillä kehittyvä syöpä on usein oireeton. Tämä siis alkoholista koituva prosessi maksasyöpään. Tupakoivan prosessi lienee lähes vastaavan kaltainen tai ainakin loppu sitä on. Ja se loppu ei ole ”The Happy End!” 

Suomalaisen keskimitassa alahuulen alta virtsatien päättöön on matkaa alle metri. Tälle lyhyelle matkalle ylhäältä alas lukien sairastutaan suu-, kurkunpää-, nielu, ruokatorven- ja keuhkosyöpään. Sisäelimistä sairastutaan maksan, haiman ja munuaisten syöpiin. Vatsan seudulta alas tulevat maha-, paksusuolen-, kohdunkaulan- ja virtsarakon syövät. Nämä kaikki mainitut ovat tappavia syöpiä.  

Yleisimpiä ja tutumpia sairauksia ovat sydän- ja verenkiertoelinsairaudet, kuten sepelvaltimotauti, aortan laajentuma ja laskimotukokset, sydäninfarkti ja sen yleinen seuraus sydänperäinen äkkikuolema, aivoinfarkti ja kohonnut (ja korkealla pysyvä) verenpaine. Uusimpana juuri todennettu lukinkalvonalainen aivoverenvuoto, jonka tiedetään olevan tappavin aivoverenkiertohäiriö ihmisellä.  

Siinä tuli aika kattava setti sydän- ja verenkiertoon liittyviä sairauksia. Kaikkia näitä sairauksia tupakointi pahentaa ja tutkitusti se on merkittävin osatekijä kuolemaan johtaneissa syissä. Seurauksia tupakoinnista on usein vaikeaa saattaa varmoiksi kuolemaan johtaneiksi syiksi. Mikäli voisi, tilastot voisivat olla vielä nykyistäkin karumpia. Missään aikaisemmin mainituissa kuolemaan johtavissa syövissä tai sydänpohjaisissa sairauksissa ennusteet kuolemalle eivät ole ”mukavaa kuultavaa”. Ennusteissa kuolemasta, ei puhuta vuosista vaan puhutaan enneminkin kuukausista. 

Jatketaan tupakan aiheuttamien sairauksien lähes loputonta listaa. Hengitystiesairauksista astma, keuhkoahtaumatauti, krooninen keuhkoputken tulehdus ja keuhkokuume. Suusairauksista parodontiitti (eli hampaat muokkaantuvat tippukiviksi, kunnes ne tippuvat suusta teeren lailla oksalta), erinäiset hampaiden ja ienpintojen tulehdustilat (nuuskaajilla mm. limakalvotulehdukset).  

Tupakoinnin seurausta on sekin, että haju- ja makuaisti katoavat lähes olemattomiin. Vääjäämättä tulee mieleen toleranssin kehittymisen seuraukset tässä asiassa. Tupakoiva tarvitsee makkaraansa chilisinappia, siinä missä tupakoimaton pärjää Meiran vihreällä. Vessassa on mukava käydä, siellä kun ei tuoksu enää lainkaan niin pahalle kuin aiemmin. 

Suomessa tupakoidaan raskausaikana edelleen yhtä paljon kuin 40 vuotta sitten. Muutosta parempaan ei ole onnistuttu aikaansaamaan sen enempää raskauden alkuvaiheessa tupakoiviin kuin koko raskauden keston ajan tupakoiviin.  

Katsetta ei tule kohdistaa raskaana oleviin vaan se tulee kohdistaa hoivajärjestelmään. Miten on mahdollista, että 2020-luvulla tuotetaan edelleen samoja lukuja kuin 40 vuotta aiemmin? Mistä on opittu: mitä on tehty oikein ja väärin tai mitä on unohdettu tehdä tai osaamattomuuttaan jätetty tekemättä?  

Ja mitä tullaan tekemään huomenna, jotta päästäisiin edes lähelle muita Pohjoismaita kyseisissä tilastoissa? Kun kohdistetaan hoiva raskaana olevaan, tulee se kohdistetuksi samalla moneen muuhunkin ihmiseen. Häneen, joka on ollut osallisena raskauden syntyyn ja tulevaan tai tuleviin lapsiin. Vielä, kun ei varmuudella voi sanoa tuoko haikara yhden vai useamman tupakkaan jo perinnöllisesti altistuneen.  

Raskauden ajan ja synnytyksen jälkeisen ajan yleisiä haittoja ja riskejä ovat: istukan ennenaikainen irtoaminen, keskenmeno, kätkytkuolema, sikiön pienipainoisuus ja sen tuoma varhaiskuoleman riski, lapsen kasvua hidastavat tekijät (fyysinen koko ja kognitiivinen oppiminen) ja myöhemmät imetys- ja maidoneritysvaikeudet sekä lapsen maitohampaiden koko, kalkkeutuminen ja karies jo lapsuusiällä.  

Mikäli lasta yrityksistä huolimatta ei kuulu, siihenkin tupakointi on usein syynä. Se aiheuttaa sekä naisen että miehen hedelmällisyyden heikkenemistä, miehen siittiöiden määrän vähenemistä ja niiden liikkuvuuden heikkenemistä, jopa impotenssiin voi sairastua tupakasta. Naisella myöhemmin vaihdevuosien varhaistuminen, ikävä virtsankarkailu sekä naisilla että miehillä voi sekin olla osaltaan seurausta tupakoinnista.  

Vanhenemisen seurauksia ovat selkärangan rappeumat ja osteoporoosi, silmän ikärappeuma ja harmaakaihi, nivelreuma ja ihon vanheneminen ovat nekin usein myös tupakan aiheuttamia. Jopa sokeutuminen voi olla tupakoinnin seuraus. Tyypin 2 diabetesta ei tarvitse odotella vanhuusiälle saakka. Nykyihmisevoluution hesburger-neanderilainen voi saada sen jo ennen kaksikymmentävuotissynttäreitään. 

Yhdysvaltain tartuntatautien valvonta- ja ehkäisykeskus arvioi, että kaksi kolmesta syöpätapauksesta kyettäisiin ennaltaehkäisemään elämäntapamuutoksilla muun muassa välttelemällä liikalihavuutta ja tupakoimattomuudella. Jotkut syöpätutkimuslaitokset eivät ole edes näin varovaisia arvioinneissaan arvioiden määrien olevan jopa yli 90 prosentin tasolla.  

Tieteelläkään ei pystytä aukottomasti vahvistamaan, missä määrin edellä mainitut sairaudet ovat tupakan seurausta. Ja vaikka tiedettäisiinkin, ei silläkään ole järin suurta merkitystä. Tärkeintä on ymmärtää, että tupakka rappeuttaa ihmisen sairaaksi ennenaikaisesti. Sen seurauksesta hän menettää paljon terveitä elinvuosia johtaen lopulta ennenaikaiseen kuolemaan.  

Joskus on helpompi tuoda asioita esiin mielikuvien kautta. Pysähdy hetkeksi miettimään vanhuuttasi. Miten kokisit kuvitteellisen tilanteen, jossa ikätoverisi ja paras ystäväsi (ikänsä tupakoimaton) käy morjestamassa sinua sinun 70-vee syntymäpäivänäsi hoivakodissa.  

Istut rullatuolissa ja asut hoivakodissasi, missä olet asunut jo kohta kolme vuotta. Ystäväsi tulee naapurikunnasta kahdenkymmenen kilometrin takaa ja näyttää iloiselta ja hyvinvoivalta uusi fillarikypärä päässään ja uusissa Adidaksen lenkkitossuissaan. Lähtiessään ja hyvästellessään parin tunnin perästä, hän toivottaa sinulle ”hyviä vointeja”. 

Terveellä järjellä varustetun tupakoitsijan johtopäätös tässä vaiheessa on, että riippumatta mihin myöhemmin tulet sairastumaan, on se tupakoinnin seurausta, etenkin silloin kun sinulla on riittävä määrä askivuosia takana. Jos haluat päästä eroon tupakasta kyetäksesi omalta osaltasi vaikuttamaan terveyteesi, tärkeää on hyväksyä se tosiasia, jonka näet askissasi joka ikinen päivä ja monta kertaa: ”Tupakka vaarantaa terveytesi!”  

Kukaan ei määrää sinua tupakoimaan koko ikääsi ainoastaan sen takia, että olet joskus kokeillut ja joskus jäänyt tupakan nalkkiin. Päätös lopettaa tupakoiminen terveydellisistä perusteista kannattaa milloin vaan riippumatta iästäsi ja askivuosistasi. Lopettamalla nyt, jokaisella tupakoimattomalla päivällä saavutat itsellesi uusia päiviä ”tulevaan” elämääsi. 

 

Ikääntyminen ja kuolema 

Mitä on ikääntyminen? Itse en tuohon kyllä osaa vastata. Osaatko sinä? Joten, jos en osaa vastata niin päättelen, että se ei tarkoita yhtikäs mitään tai se ei liene kovinkaan merkityksellistä. Samoin kuolema. Kumpaiseenkin voi itse vaikuttaa, joko nopeuttamalla ja hidastamalla. Ikään kuin painelemalla auton pedaaleja. Saavuttaessaan kunniakkaan kolmekymppisen rajan − joka lienee Frederikin mukaan virstanpylväs − harvemmin enää tulee ajatelleeksi syntymäpäivänään ikäänsä.  

Linnanmäelle pääsevät kaikki, pidemmät vain maksavat enemmän. Apteekissa pitää näyttää paprut, ikää vaan ei kysytä, sillä reseptilääkkeet saa ikääntyneempi yhtä lailla kuin nuorikin. Lapset eivät muistuta synttäreistä, ne lähettävät vaan jonkun höpöhöpö-tekstarin. Bingoon ei ole ikärajaa, kuten ei myöskään joogakurssille. Harvat kysyvät, ja vain harvat vastaavat kysyttäessä vanhenemisesta. Ja hyvä on niin.  

Vanheneminen on siis vain mielen tuote, missä ihmisen mieli ja aivot tekevät duunia kimpassa. Voit opettaa aivoillesi, että et tahdo vanheta niin aivot oppivat ohjeesi. Ja oppivat jopa siten, että alkavat toimimaan saamiensa ohjeiden mukaisesti. Voit siis pysäyttää vanhentumisen ja jopa opettaa aivojasi nuorentuaksesi. Aloita harjoittaan aivojasi ajattelemalla asioista lapsen tai nuoren lailla. Voit myös alkaa toimimaan lapsen lailla, kunhan vaan laitat ensin vakuutuksesi kuntoon.  Haasta ja kampea itsesi pois mukavuusalueeltasi, jonka olet vanhentuessasi itsellesi luonut.  

Tee uusia virikkeellisiä asioita ja voita takaisin taitoja, joita sinulla on ollut ja jotka sinulla yhä ovat, mutta joita et ole vuosiin käyttänyt. Pian tulet huomanneeksi, että aivosi alkavat toimimaan nuorentumisen suuntaan. Kun ravitset mieltäsi, yhtyy se kehosi kanssa sadetanssiin, jolle ei ole loppua. Ei ainakaan siten, että se olisi jokin kaksinumeroinen luku. Ainoa, mitä enää päivittäin unohdat, on funtsia ikääsi. Sitä sinun ei myöskään tarvitse tehdä, sillä ystäväsi kysyvät, mitä sinulle on tapahtunut, kun näytät noin hyvältä ja nuorekkaalta. ”Ettei vaan olisi se hyvännäköinen sieltä torikahvilasta.” 

Myöskään kuolemalla ei ole ikää. Terveellisesti elävä tiedostaa, että kuolema on vain hetki elämässä, jolloin ei saa enää tehdä asioita, joista pitää ja joita haluaa tehdä. Tervettä elämää elävä ja kuolemansa tiedostava, ja sen kanssa sinunkaupat tehneenä ei tarvitse pelätä. Silloin kaasupoljinta voi painaa kevyellä jalalla hyvinvointinsa eteen (rauhaisaan miellyttävään matkavauhtiin), eikä kuten aiemmin raskaalla kengällä kuolemansa kiihdyttämiseen. Sen vuoksi tulisi elää nyt ja tässä ja tiedostamalla. Nyt sen ollessa vielä omavalintainen päätös ja mahdollinen toteuttaa.  

Älä anna tällaisen mahdollisuuden livetä käsistäsi vain sen takia, että käsissäsi on liian usein tupakka. Tupakka on se, jonka tulisi livetä käsistäsi eikä terveen elämäsi.  

Eroon tupakasta pääset aloittamalla antamaan kehotteita aivoillesi siitä, että olisiko aika lopettaa tupakoiminen. Sinun ei tarvitse tehdä väkivaltaa asiassa, kun esität aivoillesi asiat kysymysmuodossa. Huomaat ajan kanssa, että tällä tavalla toimien mielesi ja järkesi eivät joudu kovinkaan usein kahnauksiin.   

 

E-kirjan opit luku luvulta

Oppituntien missio on opettaa sut näkemään vaiheen merkitys koko vallmennusjaksoon sekä siinä onnistumiseen. Lue kirjaa ei pelkästään lukiaksesi vaan oppiaksesi, miten pääset eroon tupakasta.

Tutustu kirjan sisältöön!
Own picture

Moi, olen Jouko Tapio Tikka...toivottavasti pian uusi valmentajasi!

Totta maar ihmisen on tultava näkyväksi kokiessaan et on selkeä syy sille. Olen iteroinut itseni eroon tupakasta, kirjoittanut kokemukseni kirjaksi ja luonut menetelmän eroon tupakasta. Tämä on vaatinut multa valtavasti tietoa neuropsykologiasta ymmärtääkseni nikotiiniriippuvuuden mekanismeja. Ymmärtää siis ihmisen aivoja: tupakan välittömiä ja pitkäkestoisia vaikutuksia säännöllisesti tupakoivan keskushermostoon ja kehoon.

Tulin oivaltaneeksi syyt aikaisempaan tapatupakointiini ja käyttäytymistäni erilaisissa tilanteissa sekä syyt aikaisempiin epäonnistumisiini yrittäessäni lopettaa tupakoinnin. Viimeinen läpimurto menetelmäni syntyyn sain tietoisuustaidoista (mindfulness), jota olen harjoittanut jo useamman vuoden. Syntyi keino torjua tupakan mielihalutunteet tiedostamalla etukäteen milloin ne syntyy, ja miten tilanteessa tulee toimia.

Sun ei tartte kulkea samaa polkua kuin minä: lukea yli 50 kirjaa ihmisen aivoista ja harrastaa mindfulnessia. Valmennan sut eroon tupakasta alle kuukaudessa. Tämä on lupaukseni, menetelmääni saat 100 % täystakuuni.

Nyt on sun vuorosi toimia!

Tuu kuuntelijatarkkailijaoppilaaksi, jos olet aikeissa eroon tupakasta! 

Tule osaksi ryhmää - Sisäpiiriin - oppiaksesi suunnitelmallisuuden merkityksen päätöksenteolle lopettaa ja valmistautumiseen lopettaa, miten viedä onnistuneesti läpi prosessi eroon tupakasta ja miten tulee toimia mielihalujen hetkellä sekä kriittisen viikon ajan tupakoinnin loputtua. 

Tässä ryhmässä sun tiedot tupakasta muuttuu olennaisesti ja taidot lopettaa niin ikää. Sun asenne pannaan lopettamiseen vaadittuun kuntoon joka siivittää sun motivaation tappiin. 

Lakisäätein röökitauko on Uutiskirje, jonka voit tilata ja samalla liittyä sen Sisäpiiriin.

15 Ways To Create Great Content

In a digital world, content is king. But constantly creating content can be exhausting (and expensive). So how can you create effective copy and visuals for your website, social media, and marketing campaigns without exhausting your resources?

READ MORE

Join Our Community of Awesome Subscribers.

Get blogs, industry news, updates, and how-to articles delivered right to your inbox. No spam, just fun.