UUTISKIRJE VIIKKO 8/2022

Onnistuminen edellyttää sulta uudenlaista ajattelua, tehottomien keinojen sijaan toimivan menetelmän oppimista ja sen myötä uutta toimintaa

Vakiintuneet käytännöt yrittää lopettaa tupakointi johtavat vakiintuneisiin tuloksiin, epäonnistumisiin! 

Muuta ajatteluasi! 

Tupakoimisen taustalla on neurokemiallinen prosessi ja lähes koko valveillaolon jatkuva tupakoinnin vieroitus. Lopettaaksesi tai muuttaaksesi jotain totuttua tekemistäsi (= tapaasi) tulee sun ymmärtää neurokemiallinen prosessi.

Tavat muodostuu näin: 

 

  • kun ajattelet jatkuvasti samoja asioita  
  • johtavat ne väistämättä samoihin valintoihin  
  • jotka puolestaan aiheuttavat samaa käytöstä  
  • luoden tiettyjä kokemuksia  
  • jotka muodostavat samat tunteet  

Tämä prosessi muistuttaa sua kaiken aikaa siitä, kuka uskot olevasi!  

Päästäksesi eroon jostain epäterveellisestä tai hyvinvointiasi alentavasta tavastasi, tulee sun muuttaa ajatteluasi voidaksesi muuttaa prosessin kulkua ja sen lopputulemaa.  

“Tarvitset uudenlaista ajattelua, jolloin aivot alkavat muodostaan uusia hermoratoja ja synapseja. 

 

Muuta keinojasi! 

Monet nykykeinot ovat tutkitustikin tehottomia. Näihin lukeutuu nikotiinikorviketuotteet kuten purkat, laastarit, suihkeet jne... 

Nikotiinikorvikkeiden riskit ovat siinä, että hukkaat niihin rahas ja pahimmillaan jäät niihin koukkuun. Nikotiiniaddikti ei voi vapautua vaihtamalla tuotetta toiseen. Nikotiinikorvikkeet ovat “valelääketeollisuuden” oiva keksintö niille, jotka haluavat tupakoida sielläkin, missä se ei ole sallittua. 

Ne voivat toki edesauttaa sua lopetuksessa, jos sulla on muu perusta kunnossa. Perustaan vaaditaan oikeat tiedot, siitä mitä vaaditaan onnistumiseen. Tämän lisäksi tarvitset hyvän lopetussuunnitelman, miten klaaraat prosessin eroon tupakasta.  

Myös korvaavat lääkkeet tupakoinnin lopetuksessa (pääsääntöisesti mielialalääkkeet) ovat usein mielihalun alentajia. Niihin pätee samat lainalaisuudet kuin korvikkeisiinkin. Hukkaat rahas luottamalla niihin, jos sulla on perusta onnistuneeseen lopetukseen yhä rakentamatta. 

“ Tutkitustikin näillä tupakasta pääsee eroon vain alle viisi prosenttia. Ne, jotka ovat päässeet, ovat omanneet myös perustan onnistumiselle!” 

 

Muuta toimintaasi! 

Moni yrittää lopettaa vähentämällä päivittäisiä käyttömääriään vaihe vaiheelta toivoen että tupakointi joskus vain loppuisi. Ikään kuin riippuvuus vain katoaisi, hokkuspokkus!  

Vähentäminen on toisaalta hyvä asia, mutta näin toimien tupakointi tuskin loppuu. Vieroituksen kierto muuttuu tutusta, sillä sen kesto pitenee aiheuttaen vaikeuksia keskushermostolle uudessa tilanteessa.  

Aivot saa lopetusjaksolla “tukkeeseen” myös tahdonvoimalla yrittävät. Tahdonvoimalla ja vahvalla itsekurilla yrittäminen on sekin väärä toimintatapa, asenne rakennetaan tietojen varaan luottaen omaan suunnitelmaan ja seuraamalla sitä. Onnistuminen on siis enemmänkin suunnitelmallisuutta ja sitoutumista kuin väkisin rimpuilua. 

Kiinnostaisko sua polku onnistuneeseen tupakoinnin lopetukseen?

Oppia mitä on Quit Smoking for Dummies?   

Löydät polulle >>> TÄSTÄ!