Tapatupakointi on neurokemiallinen prosessi 

Tupakoimisen taustalla on neurokemiallinen prosessi ja lähes koko valveillaolon jatkuva tupakoinnin vieroitus. 

Lopettaaksesi tai muuttaaksesi jotain totuttua tekemistäsi (= tapaasi) tulee sun ymmärtää neurokemiallinen prosessi. Tavat muodostuu näin: 

  • kun ajattelet jatkuvasti samoja asioita 
  • johtavat ne väistämättä samoihin valintoihin 
  • jotka puolestaan aiheuttavat samaa käytöstä 
  • luoden tiettyjä kokemuksia 
  • jotka muodostavat samat tunteet 

Tämä prosessi muistuttaa sua kaiken aikaa siitä, kuka uskot olevasi! 

Päästäksesi eroon jostain epäterveellisestä tai hyvinvointiasi alentavasta tavastasi, tulee sun muuttaa ajatteluasi voidaksesi muuttaa prosessin kulkua ja sen lopputulemaa. 

Tarvitset uudenlaista ajattelua, jolloin aivot alkavat muodostaan uusia hermoratoja ja synapseja. 

Itse kävin läpi muutosta aamuheräämiseeni ja –rutiineihini sekä makeanhimooni iltaisin. Mulla ei varsinaisesti ollut ongelmaa noiden suhteen, mut ne ärsytti mua kaiken aikaa. Tiesin, et tarvitsen muutoksen. Se vaan ei ollut helppoa, onnistuin vasta kun olin ymmärtänyt neurokemiallisen prosessin mekanismin. Sen jälkeen kaikki oli mulle selvää. Kaava oli ratkennut. Muodostin ensin tavoitteeni ja sen jälkeen luovin polun sinne.  

Aktivoin tiedostavan mieleni, ajattelin. Ajattelin uusilla ajatuksilla. 

Itämaisen oppien mukaan on olemassa 40 päivän sääntö. Kun toistat jotain asiaa 40 päivän ajan, aivosi hermoradat vakiinnuttavat ne tutuksi ja totutuksi käytännöksi. Voit siis oppia pois jostakin muodostamalla jotain uutta. Jos et kovastikaan (mieluummin lainkaan) enää toimi tämän jälkeen vanhan tavan mukaisesti, aivot siirtävät “ne” arkistoon, josta ne häviävät ajan saatossa.  

Aivot alkavat elämään uutta tapaasi vanhan sijaan, kun jatkat hieman lisää. Tällöin puhutaan 90 päivän säännöstä. Kolmessa kuukaudessa vanha tapa on hävinnyt ja sen on korvannut tavoittelemasi uusi tapa. Puff! 

Uusi vuosi lähestyy. Olisiko sun aika tehdä uudenvuodenlupaus tänä vuonna pohjautuen 40 ja 90 päivän tavoitteisiin sen sijaan, et heittäisit ilmaan juuri vuoden vaihtuessa jonkun typerän aivopierun. Ekaa kertaa sulla olis suunnitelma miten toimia, kun heräät uuteen vuoteen😉



NIKOTIINIRIIPPUVUUDEN VOITTAMISEEN TARVITSET YMMÄRRYKSEN VIELÄ TOISESTA PROSESSISTA 

Voidaksesi lopettaa tupakoinnin tarvitset muutoksen, tarvitset uuden neurokemiallisen prosessin. Pelkästään tällä opilla et tule onnistuneeksi tupakoinnin lopetuksessa, sillä sun limbisen järjestelmän hajukäämi ei helpolla unohda askivuosiasi. Itse asiassa ei ikinä tule unohtamaan.  

Tupakoinnin lopetuksessa tavoite on voittaa nikotiiniriippuvuutesi. Voittaaksesi nikotiiniriippuvuutesi tarvitset neurokemiallisen prosessin lisäksi myös tietoa nikotiinin vaikutuksesta kehoosi ja keskushermostoosi.  

Tämän jälkeen hokaat myös: miksi tupakoit ja miksi sun on vaikea lopettaa. Hokaat ekaa kertaa riippumatta siitä, kuinka paljon sulla on askivuosia takana. 

Näiden oppien lisäksi sulla tulee olla kyky torjua tupakan mielihalun tunteita kriittisillä hetkillä. Silloin kun olet yrittänyt eroon tupakasta nikotiinikorvikkeilla, joiden olet uskonut olevan keino mielihalujen torjumiseen hetkellä ja johtavan sen ajan kanssa onnistuneeseen lopetukseen. Vaan eipä tuo ole onnistunut. Miksi ei? 

Neurokemiallisessa prosessissa ei oikeastaan muutu silloin mikään, ainoastaan tupakan korvaa toinen nikotiinituote. Ei siis ihme, että niiden avulla tupakasta pääsee eroon vain muutama prosentti lopetusta yrittävistä. Reseptilääkkeiden vaikutusten tehot ovat samaa luokkaa. 

Ja jos neurokemiallista prosessia ei muuta niin lopputulema on ajan kanssa palaaminen vanhaan tuttuun eli tupakoivaksi tai jäädä kiinni uuteen opittuun, pureskelemaan “purkkaa” leuat araksi tai imeskelemään “minttupastillia” aikaansaadakseen hikan aina päänsärkyyn asti. Niin mulle kävi ja monille myös näiden tuotteiden kanssa.  

Tupakoivaa ohjaa usein väärät uskomukset tupakasta. Lue “tupakan mitta” ja ymmärrät, että se ei todellakaan tarkoita sitä, millä Vesku Loiri hauskuuttaa elokuvassa “Uuno armeijan leivissä” vaan tupakoiminen on “mind trap loop boosted by the nicotine”.  

Toi on mun keksimä nimi, joka tarkoittaa yksinkertaisesti tupakan sisältämien myrkkyjen aiheuttamia vaikutuksia keskushermostossa ja kehossa. Tutummin vieroitusta, joka on ajallisesti (kestoltaan) oikea “tupakan mitta”

>>> Lue “Iloiset hyvästit tupakalle!” Luku III Riippuvuuden mekanismit kappale TUPAKOIMINEN ON AJATUSLOUKKU - MIND TRAP LOOP BOOSTED BY A NICOTINE

Tupakoinnin lopettaminen ja nikotiiniriippuvuuden voittaminen ei vaadi sulta 90 päivää, ei edes 40 päivää. Pääset eroon tupakasta alle kuukaudessa. Lopullisesti. Siihen saat 100 % takuuni.  

Jos aiot ens vuodesta tupakattoman, sun tulee olla valmis aloittaan valmennus ennen 19.12.  

 

Kertaan vielä. Sun tulee oppia lähtökohtaisesti kolme prosessia: neurokemiallinen prosessitupakan vieroitus ja viimeisenä kyky torjua mielihalutunteita tupakkaan.

Se, miten tavassasi päivittäin tunnistat omat Skriptisi ja miten Muutosohjureilla muutat niiden totuttua Skeemaa. 
 
Kaikki on sulle uutta. Jos kiinnostaa niin ne selviävät kirjastani "Iloiset hyvästit tupakalle!". Saat sen veloituksetta, kunhan vaan seuraat alta viitoittamaani polkua. 

E book cover

Verkkovalmennuskurssi tupakoinnin lopetukseen

Tein sulle polun eroon tupakasta. Käännä kivet matkallasi. Eli lue ajatuksella läpi ja tutustu linkkeihin saadaksesi yksityiskohtaisempaa tietoa.

Pienellä vaivalla olet vajaan kuukauden kuluttua savuton. Lukemalla saat startin eroon tupakasta.

Tutustu e-kirjaan ja valmennukseen!

Tuu kuuntelijatarkkailijaoppilaaksi, jos olet aikeissa eroon tupakasta! 

Tule osaksi ryhmää - Sisäpiiriin - oppiaksesi suunnitelmallisuuden merkityksen päätöksenteolle lopettaa ja valmistautumiseen lopettaa, miten viedä onnistuneesti läpi prosessi eroon tupakasta ja miten tulee toimia mielihalujen hetkellä sekä kriittisen viikon ajan tupakoinnin loputtua

Tässä ryhmässä sun tiedot tupakasta muuttuu olennaisesti ja taidot lopettaa niin ikää. Sun asenne pannaan lopettamiseen vaadittuun kuntoon joka siivittää sun motivaation tappiin. 

Lakisäätein röökitauko on Uutiskirje, jonka voit tilata ja samalla liittyä sen Sisäpiiriin.