UUTISKIRJE VIIKKO 12/2022

Nikotiiniriippuvuuden ymmärtäminen pintaa syvemmältä. Mitä muutos tarkoittaa ja miten se vaikuttaa elämääsi jatkossa.  

OSAATKO HAHMOTTAA ERON TUPAKOINNIN LOPETTAMISEN JA NIKOTIINIRIIPPUVUUDEN KUKISTAMISEN VÄLILLÄ? 

Tupakointinsa lopettamista suunnittelevan ja siihen ryhtyvän tulisi osata kiteyttää tavoitteensa selvemmin. Sen tulisi olla aina nikotiiniriippuvuutensa voittaminen. Miksikö? Mikäli tupakoinnin lopettamisen tavoitteena on pelkästään tupakoinnin loppuminen, on tavoite kahdesta syystä huono ja jättäen yrityksen torsoksi.  

Ensinnäkin, tavoite määrittää keinot irti tupakasta. Monille se on tahdonvoimalla taistelua irti tupakasta ilman varsinaista syytä. Tästä johtuen se on lähes kaikille via dolorosa, jakso vieroitusoireiden kanssa rimpuilua. Jollakin tuota saattaa kestää viikkoja, jopa kuukausiakin. Aivot suggeroidaan itse tekemisen sijaan tavoitteeseen, jolloin tekemisestä muodostuu “tulosurheilua”. Vain voittaminen merkitsee, mutta ei olla välttämättä perillä siitä, mitä ollaan voittamassa. 

Toiseksi, varsinainen tavoite eli syy lopettamiseen jää epäselväksi. Ne, jotka ovat “hetkellisesti onnistuneet lopettamaan” palaavat usein hyvinkin pian takaisin tupakoivaksi, koska siihenkään ei ole mitään syytä. Vieroitusjaksosta jää vain etäinen muisto ja addiktio ottaa vallan. Näin tupakoinnin lopettaminen kuihtuu tupakkalakoksi, jos hädin tuskin siihenkään. Tämä on enemmän kuin yleistä, tuttua vissiin sullekin.
 

  

 
TARVITSET MUUTOKSEN SUN ELÄMÄÄN, SITOUTUMISTA KASVUUN     
 

Onhan se tupakkalakkokin hyvä asia: "On sentään yritetty". Niin vai onko?

Mut tulisi ymmärtää, että tupakoinnin lopettaminen ei varsinaisesti ole muutos elämässä. Se on ennemminkin vaan luopumista yksittäisestä rutiinista. Loppu viimein vähän sama kuin pakonomainen somen selailu, luopumista rakkaasta harrasteesta tai makean ahmimisesta. Jostain mistä ollut pitkään riippuvainen, ja johonkin järkisyihin pohjaten. 

Sitä vastoin nikotiiniriippuvuuden kukistaminen muodostaa valtavan määrän erilaisia muutoksia elämään. Addiktion voittaminen nähdään suurena ponnistuksena, voimankoetuksena, ja sitähän se onkin. Mut sitä ei tule yrittää tehdä verisuonet päässä pinkeänä vaan sen voi tehdä hyvinkin lempeästi, tiedostavalla mielellä. 

Kerron sulle, miten se tulee tehdä. Mut aloitetaan aivan ensiksi sillä, että ymmärretään mistä addiktiossa on ylipäätään kyse ja mitä se aiheuttaa.  

Vieroituksessa olet rauhaton ja kokolailla kyvytön tekemään päätöksiä ja ylipäätään toimimaan. Saatat olla myös ärtynyt ja vihainen, saatat hakea syyllistä omaan tilaasi. Olet jotensakin lamaantunut, johon tupakka hetkellisesti auttaa. Kunnon addikti syyttää jo sitä, ettei ole hetkeen saanut tupakkaa. Haloo, olisiko aika herätä! Sun aivot syyttää sun aivoja, kun eivät saa henkosia.  

Riippuvaisen elämää säätelee säännöllinen tarve tupakoida, joka on keskushermostollinen “puutostila”, tutummin vieroitusoire. Moni tupakoiva ei tätä tiedosta, eikä oikein mielellään näe sitä edes seurauksena autonomiansa menetyksestä. Ajattelee, et olis vaan sopiva hetki kessutella se kun on luonnollinen osa tekemistä, ajan patinassa muodostunut osaksi päivää.  

Riippuvainen ei vieläkään haluaisi ymmärtää, että ei tupakoi omasta tahdostaan. Monet vähättelee asiaa kutsuen tupakointiaan paheeksi saaden sen kuulostamaan enemmän oikeutetulta ja vähemmän haitalliselta. Näin tiedostamaton mieli huijaa järkeä. Se vie sitä kuin litran mittaa.  

Ei myrkkyjen vetäminen keuhkoihin ja keskushermostoon ole kenenkään oman tahdon tila, se on pakkoa, jonka “joku muu aiheuttaa” ja josta “joku muu päättää”. Se joku on tietysti sun keskushermosto, jonka olet askivuosiesi aikana totuttunut samaan säännöllisellä nikotiinilla.

Nikotiiniriippuvuus luokitellaan sairaudeksi. Se, joka ei hyväksy riippuvuuttaan ei luonnollisesti koe sitä sairautenakaan. Tai hyväksyy, mutta valitettavasti aivan liian myöhään sairasvuoteellaan. 

Oletko itse kokenut kyvyttömyyttä toimia toisin tupakoiden “tahtomattasi” sopimattomalla hetkellä? Entäpä jatkuvat lopetuksen siirtämispäätökset tai toistuvat epäonnistumiset yrityksissä lopettaa tupakointisi? Mitä ne ovat jos eivät ole juuri riippuvuuden aiheuttamia seurauksia? 

Jos mielii eroon tupakasta, tulee ymmärtää että nämä ovat psyykkisiä ja neurologisia sairauden harmaasävyjä, joista tulee päästä eroon. Tupakattomana suhun palaa rauhaisuus ja maltti tilanteissa, joissa sitä tarvitaan. Saat takaisin myös kykysi johtaa aikaa ja tilanteita, eikä sun tarvitse enää poukkoilla jonkun toisen käskyistä. Ajan myötä huomaat, et itsetuntosi on palannut myös. Tämä on yksi merkittävimmistä hyödyistä, ehkä suurin palkinnoista, jota olet tavoittelemassa. Sen ainakin monet lopettaneet nostaa yhdeksi tärkeimmistä ansioistaan oikealle päätökselleen. 


 

  
PÄÄSTÄKSESI EROON TUPAKASTA TULEE SUN TAVOITELLA MUUTOSTA  
 

Muutos elämääsi tarkoittaa sitä, millainen haluaisit olla eikä se, millainen just nyt olet. Tupakka on monille blokki ja hidaste henkiselle kasvulle. Kun puhun henkisestä kasvusta, en luonnollisestikaan tarkoita mitään uskontoon liittyvää. 

Monille tupakointi on hänen arvojen vastaista toimintaa. Jos mielii irti tupakasta, arvot tulee arvottaa uusiksi, koska ne eivät voi olla ristiriidassa keskenään. Arvojen arvottaminen aika-ajoin antaa hyvän hetken tutustua itseensä ja vahvaan vuorokeskusteluun siitä kuka oikeastaan olen?  

Jos huomaat, että enää edusta vanhoja arvojasi, tulisi sun arvottaa ne uusiksi, ja muuttua. Muutoksen käynnistää aina tunteet. Tunteiden taustalla on tietoisuus muutoksen tarpeesta. Yhdessä ne synnyttävät muutoshalun. Jos sulla on aikaisempia epäonnistumisen kokemuksia tupakoinnin lopettamisesta niin silloin olet unohtanut arvojesi arvottamisen. Uskot yhä olevasi jotain muuta mitä olet!  

Tällainen ajattelu kuvaa muuttumattomuuden asennetta, ei kasvun asennetta. Kasvun asenteen omaava kykenee muuttamaan jotain sellaista, joka mahdollistaa muutoksen. Jos olet aikaisemmin epäonnistunut yrityksissäsi lopettaa, tulisi sun oppia pois oppimastasi vääristä ja tehottomista keinoista lopettaa tupakointi. Vika epäonnistumiseen ei ole pelkästään johtunut susta vaan siitä, että keinot ovat olleet vääriä.  

Sun tulisi nähdä myös omat virheesi ja jatkossa korjata ne. Epäonnistuneeseen yritykseen lopettaa on aina neljä syytä, pilaria. Yksikin riittää, mutta monet sortuu kaikkiin neljään, ja joka ikinen kerta. 

Jos ne eivät ole sulle vielä kristallia, kannattaa kerrata ne >>> täältä 

Onnistuminen puolestaan vaatii sen, että sun tietoisuus kasvaa siitä, miten tulee toimia kun valmistelet päätöstäsi lopettaa ja ryhdyt toimeenpanemaan sitä. Sun tulisi nähdä ja kokea olevasi prosessissa eroon tupakasta. Tupakointinsa lopettamista yrittävä tavoitteenaan pelkästään tupakoinnin lopettaminen ei ikinä tule aloittaneeksi prosessia, joka on myös kognitiivinen matka henkiseen itseen.   

Onnistuneessa tupakoinnin lopetuksessa rakennetaan perusta kuntoon. Se tapahtuu korjaamalla nuo neljä pilaria, jotka aiheuttavat epäonnistumiset. Kun pilarit vaihdetaan uusiin ja saavutetaan perusta, johon turvata. Jos olet aikeissa lopettaa tulisi sun huolella opiskella, miten se tapahtuu >>> tästä 

 

P.S. Jos olet aikaisemmin piipahtanut sivustollani tai pintapuolisesti tutustunut niin se ei vielä kanna sua irti tupakasta. Se ei ole alkuunkaan sitoutumista prosessiin eroon tupakasta. Sitoutuminen vaatii todellisen tahtotilan ja ymmärryksen siitä, että nykytiedoilla ja –taidoilla tuskin pärjäät jatkossakaan.

Saadaksesi aikaan muutoksen tulee sun oppia, mitä onnistuneelta yritykseltä vaaditaan. Oppiminen on itsessään matka jo sekin. Tupakoinnin lopettaminen muuttaa sun arjen tekemisiäsi, mutta vasta nikotiiniriippuvuuden kukistaminen mahdollistaa sulle uuden elämän alun. Tuota vikaa muutosta sun tulisi tavoitella. 

Pääset tutustumaan verkkovalmennukseen

>>> TÄSTÄ!