UUTISKIRJE VIIKKO 10/2022

ONNISTUNUT YRITYS LOPETTAA TUPAKOINTI VAATII SEN, ETTÄ NÄET OBJEKTIIVISESTI UUDEN ELÄMÄSI NYKYISTÄ ELÄMÄÄ SYVEMMIN 

Tupakoiva, joka haluasi lopettaa tupakointinsa, ei välttämättä ymmärrä sitä, miten paljon pelot ja väärät uskomukset tupakasta vaikuttavat hänen päätökseen lopettaa ja itse lopetusyritykseen  

 
Usein ei tiedä syystä, että ei juurikaan tunnista kumpaistakaan. Ei pelkoja eikä uskomuksia. Ei ainakaan siten, että kokisi niistä olevan jotain haittaa päätöksentekoon ja lopetusyritykseen.  
 

Tupakoivalla pelkoja on mitä erilaisempia. Ne ovat hyvin henkilökohtaisia ja tutuin niistä on yleisin ja esiintyy kaiketi miltei kaikilla, jotka jollain lailla halajaa irti tupakasta. Se on luopumisen pelko.   
 

Mitä kaikkea jään paitsi, jos lopetan ja miten elämäni tulee muuttumaan, kun en enää polta. Tuntemukset ovat usein negatiivissävytteisiä ja niistä kuultaa kaipuu. Luopuminen nähdään luovuttamisena. Se synnyttää vireen taistella vastaan mokomia ajatuksia. Pysyä röökissä!  
 

Tunteet ovat aitoja ja kiistattomia, sillä tupakointiin liittyy paljon muistoja, jopa tunnesiteitä. Tunteita ei voi myöskään peittää tai yrittää tappaa, se ei luonnollisestikaan onnistu. Se on sama kuin yrittäisi hukuttaa vihan tai rakkauden tuntemukset itseltään. Sitä vastoin tunteita voi tulkita erilailla ja niitä voi muokata erilaiseksi lopputulemaltaan.   
 

  

 
ONNISTUUNEESEEN TUPAKOINNIN LOPETUKSEEN TULEE TUNNISTAA OMAT ONGELMANSA JA PÄÄTTÄÄ HALUAAKO MUUTOKSEN ELÄMÄÄNSÄ    
 

Onnistuneeseen tupakoinnin lopetukseen tulee osata hyödyntää tunteet, mutta perustaa päätös järkisyihin. Nähdä kolikon toinen puoli. Se tärkeämpi puoli, joka tupakoivalle on aina monta kertaa suurempi kuin vähäiset pienet nautinnot tupakasta.  
 

Tupakasta nauttiva tupakoitsija ei harkitse lopettamista, ehkä joskus harvoin. Lopettamista harkitseva nauttii tupakasta hyvin satunnaisesti. Tupakointi on pääsääntöisesti pakkopullaa, jonka nikotiiniriippuvuus aiheuttaa.  
 

Tupakoinnin lopetusyrityksessään epäonnistuu 95% sitä yrittävistä. Epäonnistuu satavarmasti, mikäli ei tunnista ongelmaansa. Tupakoinnin aloittamiseen on joskus ollut syy, mutta sen jatkumiselle ei tarvita syitä, riittää että ei mieti asiaa sen koommin ja tupakoi.   
 

Mutta jos tupakasta alkaa haluta eroon, sen taustalla on oireilu jostain ongelmasta, jota välttämättä ei heti edes tunnista. Yleisin syy tällaiseen on se, että tupakointi on ristiriidassa omien arvojen kanssa. Jos haluaa onnistua pääsemään eroon tupakasta, tulee arvottaa arvonsa uudestaan ja löytää ristiriita tupakointiin. Se jälkeen kaikki on selvää pässinlihaa.  


 

  
SYY(T) LOPETTAA EI YKSISTÄÄN RIITÄ IRTI TUPAKASTA VAAN SYYLLE TULEE OLLA PERUSTE(ET)  
 

Tutkimuksissa tulee alati esiin keskeisimmät syyt lopettaa tupakointi. Ne ovat terveydelliset ja taloudelliset syyt. Tosin ne ovat osaltaan shaissee, sillä nuo syyt itsessään ei mahdollista irtiottoa tupakasta, niille kun tulee olla vielä kohdennetut perusteet. Sitten kun sulla on peruste syylle, johon pystyt myös itsesi sitoutumaan niin loppu on pässinlihaa.  
 

Josko hieman avaisin lisää. Jos sulla on halu lopettaa taloudelliseen syyhyn perustuen niin muodosta konkreettinen tavoite sille, mitä tavoittelet. Eli mitä säästyneillä rahoilla tuut myöhemmin tekemään. Tuo tavoite (syyn peruste) kantaa, koska siihen sun on helppo sitoutua joka hetki. Muistat sen helposti myös vaikeallakin hetkellä. Näet siis etukäteen objektiivisesti tulevan elämäsi.   
 

Oma päätökseni lopettaa perustui terveyteen. Laitoin täysin uusiksi hyvinvointini tavoitteet, koska ne oli päässeet karkaamaan mun arvoajattelustani. Mä luulin et mulla yhä oli ne vaan eivät olleet. Elin pellossa olettaen et olisin yhä jotenkin liikunnallinen. 
 
Uskon, et moni ajattelee samalla lailla, olettaen. Elää ajatuksissaan historiaansa eikä nykyhetkeä. Arvot on todella etäällä arkisten ajatusten ja toiminnan suhteen. Ne ei ole likimainkaan koherenssissa, jossa niiden tulisi olla. Ajattelun tulevasta, tavoitteiden tulevaan ja tekemisen näiden eteen tulee olla yhtä. Tupakasta irti hamuavalla koherenssius on välttämätön. Päästyäsi koherenssiin loppu on taas pässinlihaa.  
 

Verkkovalmennuksessa harjoitellaan edellä mainittuja asioita tehtävien myötä. Muun muassa pohditaan tupakoinnin hyötyjä ja haittoja. Niin ikää arvotetaan omat arvot uusiksi ja muodostetaan pohdinnoista toimintamalleja. Tätä on kognitiivinen oppiminen, jota V8-metodi eroon tupakasta sisältää yli 20 oppituntia kolmen viikon aikana. Nämä valmistaa sua eteenpäin kurssilla vielä paljon tärkeämpiä asioita varten, kuten keinot torjua mielihaluja tupakkaan kriittisellä hetkellä. Ja tuo on se oppi, jota loppuviimein tarvitset onnistuaksesi irti tupakasta. 
 

Tutustu lisää valmennuksesta >>> tästä! 

Kiinnostaisko sua polku onnistuneeseen tupakoinnin lopetukseen?

Oppia mitä on Quit Smoking for Dummies?   

Löydät polulle >>> TÄSTÄ!