TOISIN KUIN LUULET, VIEROITUSOIREET TUPAKASTA OVAT LÄHES KOKONAAN HENKISIÄ, EIVÄT FYYSISIÄ 

Ennen lopullista päätöstään lopettaa tupakointiaan, tupakoiva muistelee tuntemuksiaan viimeisestä tai aikaisemmista epäonnistuneista yrityskerroistaan. Muisteleeko hän vieroituksiaan? Takuulla kukaan ei muista fyysisiä tuntemuksiaan viikkojen tai kuukausien takaa. Muistaa vain pettymyksen tunteen luovuttamisen hetkellä, joka säkenöi kehossa vieroituksena. Pelkästään niiden ajattelu aloittaa taas vieroituksen. Retkahdus sai jälleen kerran kasvot. Tahdonvoima ei taaskaan riittänyt kantamaan fyysisen vieroituksen yli. 
 
Tahdonvoima ei riittänyt. Ei riittänyt myöskään jälleen kerran kalliilla apuun hankitut nikotiinikorvikkeet tai mielihalun alentajalääkkeet nekään sen koommin. ”No ansaitsin sentään luvan itselleni jatkaa tupakointiani, yritin kuiteskin!” ”Se saa olla nyt tässä, vähään aikaan ei tartte taas yrittää.” 
 
Tahdonvoimalla eroon tupakasta yrittävälle ”pakko onnistua” muodostaa tavoitteen. Ihan kuin jokin suurempi voima johtais jonain päivänä erilleen tupakasta. Ihan kuin jotkut portit avautuis yrittävälle – tulis palkituksi, siitä että on riittävän monta kertaa yrittänyt 😉 
Sanon vaan et ei aukea! Käy päinvastoin, kun toistaa ja toistaa samoja virheitä, ei opi vaadittuja keinoja ja vahvistaa itsessä tunnetta eroon pääsyn vaikeudesta. Rakentaa siis itselleen korkeampaa kynnystä onnistumiselle. 
 
Ihmisen aivot (limbinen järjestelmä) eivät yksinkertaisesti toimi loogisesti puolustaudu tai pakene-tilassa, jossa ne käytännöllisesti katsoen ovat kaiken aikaa vieroituksen ollessa päällä. Siis koko valveillaolon ajan ja riittävän useita askivuosia omaavalla jopa unitilassa. Tahdonvoimalla lisää vaan vieroitustaan, koska ajatukset ovat kaiken aikaa tupakassa, kun niiden tulisi olla just toisin päin, tarpeettomuudessa ajatella tupakkaa tai tupakointia. Jatkuvalla ajattelulla tupakasta saavutetaan fyysinen vieroitus. Mitä enemmän ajatus käy tupakkaan, sitä enemmän fyysinen vieroitus kasvaa. Ihminen on ainoa eläinkunnan edustaja maailmassa, joka saa luotua stressiä itselleen ajatuksillaan. Riittävän suurena annoksena stressi oireilee kehossa. 
 
Todellinen fyysinen oireilu vieroituksessa on loppujen lopuksi hyvinkin vähäistä. Jokaiselle niitä syntyy lähinnä skriptien (ajatusprosessi – tunnemuistissa olevat mielihalut) seurauksena. Tässä on nyt se momentum, alatko keskittään huomiosi skriptiin ja skeemaan (ajatusprosessi – lopputulemana totuttu tupakointi) vai osaatko torjua mielihalun tunteen juuri kyseisellä hetkellä. 
 
Torjumisessa ei käytetä tahdonvoimaa vaan se tehdään ajattelun keinoilla. Vieroitukset tiedetään tuleviksi, juuri skriptien johdosta ne eivät tule kenellekään yllätyksenä. Tupakoiva tupakoi päivässä yli puolet tupakoistaan juuri skriptien johdosta. Jos meinaa päästä eroon tupakasta, tulee opetella omat skriptinsä erottaakseen mielihalun hetkellä halun tunteen ja tarpeen tupakoida välillä. Pelkästään näillä opeilla voi vähentää päivittäistä tupakointiaan miltei puoleen. 
 
Se, miten mielihalun voi torjua vaatii sit jo hieman lisää tuntemusta. Ajatusprosessin alkupään skriptin tuntemuksen ja skeeman väliin rakennetaan Inhibiittorit, nimesin ne Muutosohjureiksi. Niitä on kahdenlaisia: pelkästään ajattelun avulla toimivia (Tietoinen minuutti) sekä toiminnan muutosohjurit. Ensin mainitut on luotu torjumiskeinoiksi haluun tupakoida ja jälkimmäiset tarpeeseen tupakoida – molempia tarvitaan jokaisena päivänä lopettamisen ekalla viikolla. 
 
Näillä opeilla huomaat kuinka vähäisiä loppuviimein fyysiset vieroitukset ovat. Kaiken lisäksi ne ovat kehon merkki uudistumisesta, ja sitähän tupakoinnin lopettamisessa on juuri kyse. Sen sijaan, että kärvistelisit vieroituksissa voit ottaa ne avosylin vastaan matkalla savuttomuuteen. Ne viitoittaa tietä eroon tupakasta. 
 
Yks suurimpia syitä, miksi lopetusta yrittävä retkahtaa muutaman ekan päivän aikana, on tietämättömyys mistä vieroitukset ovat peräisin ja kuinka kauan niitä tulee sietää ennen kuin ne loppuvat tyystin. 
 
Mä kerron sen sulle, kunhan varaat tunnin pari aikaa lukeaksesi vastaukset itsellesi. Samalla opit, että vieroitukset ovat lähes pelkästään henkisiä, joita ohjaa ihmisen pelot ja väärät uskomukset. Opit myös, että tahdonvoimalla ei tule yrittää lopettaa tupakointiaan. Opit oikeat tavat ja keinot, etkä tarvitse tehottomia ja kalliita korvikkeita auttamaan sua eroon tupakasta. 
 
Tahdonvoimalle ei ole sijaa. Itsekuri on parempi sana, mutta sitäkin parempi on sitoutuminen. Sitoutuminen on helppoa, kun on riittävästi tietoa, kuinka toimia ja suunnitelma, miten tulee toimia päästäkseen lopullisesti eroon tupakasta. Mulla on molemmat, ojennan ne sulle hopealautasella. 
 
Tavoitteletko muutosta elämässäsi, onko sulla uskoa ja halua sitoutua? Voisitko heittää vanhan ajattelumaailman romukoppaan keinoista tupakoinnin lopetuksessa, pystytkö oppimaan samalla uutta? Mitään hävittävää sulla tuskin on, jos sulla on kasapäin kokemuksia epäonnistuneista yrityksistä. 
 
Kuten aikaisemmin mainitsen, sun tulis aloittaa lukemalla. Aikaisemmin esittämäni Muutosohjurien käyttö tupakoinnin mielihalutunteen torjumisessa on yks ”pilari” neljästä. Jos sulla on aikomus lopettaa tupakointisi, selvitä samalla ne kolme muutakin pilaria. Uusimalla ne luot ”perustan”, jolla rakennat eväät onnistuneeseen tupakoinnin lopetukseen. 

Tässä sun seuraavat askeleet eroon tupakasta  >>> lue lisää!

Tuu kuuntelijatarkkailijaoppilaaksi, jos olet aikeissa eroon tupakasta! 

Tule osaksi ryhmää - Sisäpiiriin - oppiaksesi suunnitelmallisuuden merkityksen päätöksenteolle lopettaa ja valmistautumiseen lopettaa, miten viedä onnistuneesti läpi prosessi eroon tupakasta ja miten tulee toimia mielihalujen hetkellä sekä kriittisen viikon ajan tupakoinnin loputtua. 

Tässä ryhmässä sun tiedot tupakasta muuttuu olennaisesti ja taidot lopettaa niin ikää. Sun asenne pannaan lopettamiseen vaadittuun kuntoon joka siivittää sun motivaation tappiin. 

Lakisäätein röökitauko on Uutiskirje, jonka voit tilata ja samalla liittyä sen Sisäpiiriin.